Tuesday, July 22, 2008

Anwar menggembeling bantuan luar


Kes liwat Anwar (dia cuba menggunakan orang luar bagi mempromosi dirinya sebagai tokoh agama) untuk menghilangkan kesangsian terhadap wataknya:

Anwar bergantung kepada 4 senjata utama :

1. Road show ceramahnya seluruh negara.
2. Sokongan khalayak PAS & ulama PAS
3. Sokongan ulama luar negara
4. Sokongan NGO Antarabangsa khususnya dari AS.

Setakat ini, Anwar berjaya mendapat :

1. Sokongan fatwa kawannya dalam IIIT, Sheikh Taha Jabir Alawani
2. Sokongan Mufti Perak
3. Sokongan NGO Antarabangsa dari AS yang pernah dilibatinya, iaitu Islamica Magazine (Anwar penasihat kehormat), International Crisis Group (ICG - Anwar AJK kehormat); AccountAbility - (Anwar Presiden); Senator Joe Biden-pelobi US - kawan baik Anwar; National Democratic Institute (yang dipengerusi Madeline Albright - juga kawan baik Anwar , dan International Republican Institute (IRI) - pernah bantu Anwar dalam PRU 12 melalui penyaluran dana kepada MAFREL.
4. Anwar juga turut senaraikn tokoh-tokoh Muslim antarabangsa yang menyokongnya - terutama para profesor di Universiti Georgetown & John Hopkins (kedua-duanya tempat Anwar pernah mengajar).

Anwar turut mempamerkan tokoh-tokoh ternama luar negara khusus dari ahli IIIT & ISNA yang berpusat di AS, UK & Kanada. Anwar lebih berusaha menyebarkan fatwa Sheikh Taha Jabir Alwani untuk menyakinkan rakyat. Usaha-usaha penyebaran sedang giat dilakukan di internet untuk membersihkan imejnya.

Siapakah Dr Taha? : Dr Taha Jabir al-'Ulwani bukan kali pertama mengeluarkan fatwa membela Anwar, bahkan pada 1998, Dr Taha diterbangkan dari Amerika ke rumah Anwar di Damansara untuk mengeluarkan 'fatwa' yang sama. Ketika berucap di rumah Anwar itu Dr Taha berpakaian tradisional Timur Tengah (dengan berjubah,) walhal kehidupan sehariannya di Amerika lebih selesa berkot & tie.

Dr Taha Jabir al-'Ulwani adalah Presiden IIIT. Dia, Anwar, Abdul Hamid Sulaiman, dan Dr Jamal Berzinji - kesemuanya adalah pengasas IIIT, di Herndon, Virginia, Amerika yang tertubuh sejak 1981 lagi. Dr Taha juga merupakan Presiden Universiti Cordoba Amerika.

Persoalannya siapakah Dr Taha ini dan layakkah dia memberi 'fatwa' ?. Apakah 'fatwanya' setaraf dengan pendapat yang dikemukakan, misalnya oleh Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ? Mana lebih berpengaruh?, pendapat Dr Taha yang merupakan kawan rapat Anwar & menetap di Amerika ATAU Mutfi Perlis yg tidak mempunyai apa-apa-apa kepentingan dengan Anwar ?

Dr Taha Jabir al-Ulwani tidak layak memberi 'fatwa' kerana tidak bertaraf mufti atau ulamak tempatan tapi cuba digembar-gemburkan oleh Anwar sebagai "ulama".

Ketidakadilan 'fatwa' Dr Taha adalah kerana dia bersikap berat sebelah menyokong rakan karibnya yang bersama-sama menubuhkan The International Institute of Islamic Thought (IIIT) pada 1981. Latar kehidupannya di Amerika amat disangsikan; sebagai Presiden Universiti Cardoba Amerika yang bekerjasama dengan Universiti Kristian terbesar di Amerika, iaitu Washington Theological Consortium (WTC)

Bermakna sama ada Anwar atau Dr Taha, mereka adalah kumpulan yang sama-sama bergiat mempromosi agenda Amerika, iaitu meningkatkan persefahaman Kristian & Muslim di seluruh negara Islam melalui pelbagai jenama Islam termasuk IIIT, pusat pengajian (seperti Universiti Cordoba) atau badan pemikir seperti The Center for Study of Islam and Democracy (CSID).

Apatah lagi, agenda persefahaman antara agama tajaan AS amat sensitif di Malaysia kerana berkait dengan Interfaith Council/Commission (IFC) yang ditentang keras PAS. Malah PAS menentang sekerasnya IFC kerana tidak mahu menjadikan Islam & agama lain sebagai sama saja. Apatah lagi apabila diketahui di belakang IFC itu adalah Bar Council, Institut Kajian Dasar(IKD) & NGO Nasrani Jerman, Konrad Adenuer Foundation (KAF).

Di belakang IFC adalah Anwar yang menggunakan instrumen tersembunyi jenama Islam Amerika; IIIT, CSID dan CMCU (Center for Muslim-Christian Understanding Georgetown University). Agenda IFC ini pernah disebut Mat Sabu (Naib Presiden PAS) sebagai agenda 'Islam Amerika' dalam ceramah-ceramah kritik Anwar pada 90-an.

Persoalannya : Jika benar Anwar peliwat & dia juga cuba memanipulasi fakta & berjaya, apa agaknya balasan Allah kepada kita?