Wednesday, August 20, 2008

Anwar Ibrahim sokong Salman Rushdie?


Dalam Majalah ASIAWEEK, 11 November 1993, ketika ditemubual oleh wartawan Roger Mitton, Anwar menyatakan sokongan terhadap Salman Rusdie, penulis buku 'The Satanic Verses.'

Kata Anwar, " Saya telah membaca "The Satanic Verses" dan bagi saya Salman Rushdie seorang karyawan yang amat mendalam pengetahuannya (profound writer)."

"Saya tidak bersetuju dengan pandangan pemimpin Iran Ayatollah Khomenei mengenai buku tersebut, tetapi ia perlu diberi penelitian berikut.

Pertama karya tersebut merupakan hasil sastera. Kedua, bagi saya apa-apa hukuman ke atas seorang pesalah perlulah diputuskan oleh mahkamah...keputusan seumpama ini amat sukar kerana sekiranya TIDAK ADA KEBEBASAN BERFIKIR, masyarakat akan berasa terancam bilamana mereka menyentuh hal-hal yang dianggap sensitif"

Ini bermakna pemikiran Anwar sama seperti pemikiran Orientalis Barat dan Yahudi. PAS menyokong gesaan Khomenei supaya penulis dibunuh kerana menghina Rasulullah, tetapi Anwar membela Salman Rushdie walaupun menghina Rasulullah, berlandaskan KEBEBASAN BERFIKIR.

Ketika itu Anwar masih dalam UMNO. Patutlah PAS marah dgn UMNO.