Thursday, August 7, 2008

Hentikan tindakan kurang ajar ini!


Kenapa Majlis Guaman Malaysia begitu bersungguh-sungguh 'mengapi-apikan perpecahan kaum?'

Jika diteliti kita boleh bayangkan kewujudan 'tangan-tangan ghaib' mendalangi pemikiran dan agenda Majlis yang sepatutnya dianggotai mereka yang berpemikiran adil dan waras.

Tidak dapat dinafikan terdapat terlalu ramai ahli yang terdiri daripada kaum India dalam Majlis Guaman. Kenapa tidak ianya lebih mencerminkan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum?

Tindakan Majlis Guaman untuk mengadakan forum terbuka mengenai pengislaman begitu menggemparkan orang Melayu dan Muslim di Malaysia.

Seperti dalam konteks pepatah, 'Keadaan memaksa kita kembali bersatu,' keadaan ini sekaligus menyatukan kembali orang Melayu dan Muslim hinggakan melangkau jurang perbezaan politik dan parti.

Kini persoalan yang timbul mengapa Majlis Guaman berasa terpanggil di atas dasar tanggung-jawab 'moral dan profesionalisme' untuk mengadakan satu forum terbuka menyentuh perkara yang tersangat sensitif seperti ini?

Tiada seorang pun, lebih-lebih lagi mereka di luar agama Islam, berhak menentu dan cuba mempengaruhi perubahan kepada agama Islam yang telah ditentukan oleh Allah.

Dan juga seluruh umat Islam (sekurang-kurangnya di Malaysia) juga tidak akan ingin mengadakan forum dan simposium atau cuba memaksa perubahan dalam sebarang kepercayaan yang dibawa oleh agama lain. Masyarakat Islam hanya akan bertindak-balas sekiranya berlaku perlanggaran atau pencerobohan ke atas landasan agama, seperti dalam isu murtad.

Oleh yang demikian, Majlis Guaman di minta menghentikan tindakan kurang ajar ini dengan segera!